Cvičení po porodu

Kdy a jak začít cvičit po porodu?

Překvapivě spousta žen se krom toho, jak bude pečovat o dítě, po porodu zajímá hlavně o to, jak zhubne kilogramy, které v průběhu těhotenství přibrala. Průměrný nárůst váhy bývá okolo 10 – 12 kg. Může to však být i více, a to buď díky přejídání nastávající matky, nebo se jedná o preeklampsii, která se projevuje ledvinovými problémy, vysokým tlakem a otoky, které zvyšují tělesnou hmotnost. Další příčinou je zvětšení dělohy a prsních žláz, zvětšený objem krve a všech orgánů a tkání, či je zadržováno větší množství vody. Hned na začátek je dobré zmínit, že na jakékoliv diety by se mělo zapomenout, žena potřebuje být silná a zdravá pro miminko.

Pokud nenastaly nějaké komplikace nebo nešlo o císařský řez, lze provádět cviky již první den po porodu proti krevním sraženinám v nohách propínáním špiček, kroužením kotníků, pokrčením nohou. Také je dobré si lehnout 3x – 5x za den na pár minut na břicho, díky čemuž se lépe zatahuje děloha. 2. či 3. den po porodu už je možné posilovat svaly pánevního dna třeba stahováním hýždí, aby se napomohlo regeneraci a obnovení jeho pružnosti. 4. den se může začít s posilováním břišních svalů šikmých a poté přímých. Cvičení napomáhá organismu se vyrovnat s těhotenskými a poporodními změnami a navrátit tělo do původního stavu.

Doporučuje se cvičit či sportovat po kojení než před ním, neboť může být nepříjemné až bolestivé aktivně se pohybovat s nalitými ňadry. Samo kojení dokonce napomáhá boji s tuky nabranými v průběhu těhotenství, protože samo spotřebuje navíc 500 kalorií denně.

Vhodná je rychlá chůze, břišní tance, pilates a po šestinedělí i plavání. Všeho ale s mírou, při cvičení s velkou zátěží proniká do mléka větší množství kyseliny mléčné, dostává tak kyselou chuť a dětem nechutná. V poslední době se také stalo velmi populární outdoorové cvičení s kočárky, kdy matka zabije dvě mouchy jednou ranou. Vezme dítě ven na procházku a speciálním aerobně posilovacím tréninkem zpevní a procvičí celé tělo.