Auto-moto

V létě používejte jen letní pneumatiky. Se zimními riskujete

Poslední březnový den končí povinnost zimních pneumatik a na jejich místo nastupují letní pneu. Někteří majitelé motorových vozidel chtějí ušetřit a dojíždějí zimní pneumatiky, jejichž dezén je na hranici 4 mm, právě v letním období. České zákony to nezakazují a motoristi tak ušetří za jednu sadu letních pneumatik, avšak na úkor své bezpečnosti. Zimní pneumatiky se chovají jinak a nejsou věrohodné, neboť se od pneumatik pro letní provoz liší složením pryžové směsi, konstrukcí a designem běhounu.V létě je lepší přezout na letní pneumatiky

Letní vs. zimní pneumatiky

Nejprve se podíváme na pryžovou směs jednotlivých druhů. Pryžová směs zimních pneumatik slibuje nejlepší vlastnosti v rozmezí teplot od -15°C do +7°C. Kdežto struktura směsi letních pneumatik nabízí optimální vlastnosti na silnicích v rozmezí teplot od +15°C do +45°C. Z uvedených čísel je zřejmé, že teplotní rozsahy jednotlivých variant pneumatik se naprosto liší, a proto zimní pneumatiky v letním období nejsou stoprocentně spolehlivé.

Značné rozdíly jsou také u běhounu. Zimní pneumatiky disponují několika samostatnými bloky, jež jsou prořezané hustou sítí lamel. Jejich uplatnění se nachází zejména na silnici pokryté sněhem. Další charakteristickou vlastností zimních pneu je absence obvodových drážek, jež slouží k odvodu vody. Zimní pneumatiky mají zajistit bezpečnou jízdu na sněhu i ledu, na suché a mokré vozovce, ovšem za předpokladu nízkých teplot.

Běhoun letních pneumatik je přizpůsoben mokré a suché vozovce. Při výrobě běhounu jsou aplikovány moderní technologie sloužící k odvodu vody. Posláním letních pneumatik je v porovnání se zimními zajistit bezpečnou jízdu při vyšších rychlostech jak na rovné silnici, tak i v zatáčkách.

Zimní pneumatiky vs. vyšší teplota

Jakmile se směs zimní pneumatiky zahřeje nad stanovenou teplotu, nastávají zřejmé změny vlastností. Zimní pneumatiky se na vozovce začnou chovat nepředvídatelně, což může mít za následek smyk, neovladatelnost vozidla a podobně. Byly provedeny testy na pneumatikách Debica Presto, pneu Matador MP44 Elite 3 a testů se účastnily také pneumatiky Kleber Dynaxer HP3. Výsledky by vás měly přesvědčit o tom, že šetřit na letních pneumatikách se rozhodně nevyplácí.

Pakliže budete používat zimní pneumatiky v letních dnech, dochází k prodloužení brzdné dráze, přičemž na mokré vozovce je brzdná dráha delší až o 45 % (na suché o 10 %). Snížená je také odolnost proti podélnému aquaplaningu a přilnavost v zatáčkách na mokré vozovce. Dále testy ukázaly, že se rychleji opotřebovává běhoun a stabilita je ve vyšších rychlostech značně snížená. V neposlední řadě se budete potýkat se zvýšenou hlučností uvnitř vozidla.

Pokud se i přes výše uvedené informace rozhodnete dojíždět zimní pneumatiky v létě, musíte mnohem více předvídat, brzdit se značným předstihem a také snížit rychlost jízdy.

Zdroj: e-pneumatiky.cz