Co je vzduchové odpružení, jaké jsou jeho výhody a nevýhody?

Většina běžných automobilů disponuje klasickými tlumiči a vinutými pružinami, některé vozy však dostávají do vínku tzv. vzduchový podvozek. Vzduchové odpružení upravuje charakteristiku a světlou výšku vozu – a ačkoliv většina motoristů nechápe, na jakém principu systém funguje, ve skutečnosti jde o poměrně jednoduchá a srozumitelný mechanismus. Jaké jsou jeho výhody a nevýhody? Alfou a omegou vzduchového podvozku je absence klasických pružin. Auto má míso nich vzduchové měchy spojení s tlumičem pérování. Obvykle se proto hovoří o vzduchových tlumičích. Automobil svou hmotnost rozkládá na tlakovém vzduchu uvnitř měchu a nikoliv na ocelových pružinách či perech. Existuje však několik druhů měchů - jednoduchý a zavinutý. Systémy lze také rozdělit na otevřené a uzavřené. Poslední zmíněný je modernější a v mnoha ohledech lepší než otevřený systém. Je tiší rychlejší a celkově efektivnější.

V čem je vzduchové odpružení výhodné?

Vzduchový podvozek nabízí mnohem více komfortu zároveň umožňuje variabilní nastavení světlé výšky vozu. Například při jízdě na dálnici automobil podvozek sníží (moderní vozy to dělají automaticky) a při jízdě v terénu zase zvýší. Další velkou výhodou je automatická nivelace, tedy úprava světlé výšky s ohledem na zařízení jednotlivých částí vozu. Co se týče nevýhod, zřejmě tušíte, že souvisí s vyšší pořizovací cenou. Vzduchové podvozky jsou výrazně nákladnější, a proto se implementují do vozidel vyšší třídy. Některé automobilky tak vzduchové odpružení dávají alespoň na zadní nápravu (obvykle) kombíků.

Publikováno: 17. 01. 2021

Kategorie: Nezařazené

Autor: Ivana Kolářová