Možnost využití virtuální reality ve školách

Už v letošním školním roce by se někteří žáci mohli začít učit pomocí výukových programů ve virtuální realitě. Letos na jaře totiž tyto programy úspěšně dokončily pilotní testování a rozšiřují svou distribuci. Virtuální realita otevírá nové možnosti učení. Zatímco podle klasických učebnic si žáci látku představí jen těžko, rozšířená realita jim nabídne možnost, jak si učivo vyzkoušet „na vlastní kůži“. A tím pádem si ho i lépe (a déle) zapamatovat.

Jaké předměty se mohou vyučovat ve VR?

VR videa lze zapojit hned do několika předmětů. Těžit z nich může ale především zeměpis, přírodopis a dějepis. Například s pomocí aplikace Titanic VR mohou žáci prozkoumat vrak nejslavnější lodi světa, v aplikaci Apollo 11 VR zase převezmou kontrolu nad vesmírným modulem. Sites in VR vezme žáky do nejznámějších světových muzeí či k památkám, kam by se jinak jen těžko dopravili. Lékařství využívá virtuální realitu už dlouhé roky, teď by ale mohla zamířit i do biologie na středních a vysokých zdravotnických školách. Například pomocí aplikace Human Anatomy VR, která věrně zobrazuje 3D model lidského těla včetně všech orgánů, svalů a kostí. Jednotlivé části těla lze rozebrat a opět poskládat či je důkladně prozkoumat. Aplikace už se používá na některých slovenských školách a studenti se vesměs shodují, že se jim díky ní anatomie učí daleko snáz než se skript.

I při výuce jazyků

Virtuální realita může posloužit i při výuce jazyků. Existují aplikace, které uživateli připraví různé scénáře, na které má v cizím jazyce reagovat, zatímco umělá inteligence zpracovává a vyhodnocuje jeho odpovědi. Tím jim pomáhají vystupovat s větší jistotou. Jelikož virtuální realita pomáhá zlepšovat prostorovou představivost a dává možnost si vyzkoušet nové postupy, využívá ji i stavebnictví. Studenti tohoto oboru se mohou učit manipulovat s nástroji bez obav o své zdraví či poškození vybavení.

Publikováno: 30. 09. 2022

Kategorie: Vzdělání a seberealizace

Autor: Ivana Kolářová