Češi milují SUV. O které modely je zájem?

Před deseti lety byla vozidla z kategorie SUV (sport utlity vehicle) doménou zhruba deseti procent řidičů, během poslední dekády se však jejich podíl ztrojnásobil a nyní tvoří více než třetinu českého vozového parku. Popularita velkých automobilů neustále roste, což potvrzují statistiky ze září tohoto roku: meziročně bylo zaregistrováno o 41 více vozů než v roce 2018. Zájem o běžné osobní vozy naopak klesá. Vozům třídy SUV se nedaří pouze v Evropě, zvýšený zájem zaznamenali prodejci prakticky na celém světě. U nás se k popularizaci přičinila mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, která na trh uvedla hned několik atraktivních modelů Ještě před ní to byla především Dacia se svým modelem Duster, který je k mání za podobnou cenu jako o třídu menší Fabia. A právě ten se dlouhodobě chlubí titulem nejprodávanějšího vozidla ve své třídě. Konkurenci válcuje především neodolatelnou cenovkou, nízkými provozními náklady a univerzálním charakterem. Navíc, ačkoliv v žádném případě nejde o offroad, obstojí i v terénu. S předním ochranným rámem, nášlapy a plastovými lemy blatníku budí respekt. K nejvíce inzerovaným vozům momentálně patří stárnoucí, ale zato velmi oblíbená Škoda Yeti. Nejčastěji se prodává za čtvrt milionu korun a mírně tak převyšuje průměrnou pořizovací cenu ojetin. Následují modely Kia Sportage a Dacia Duster, jejíž cena klesá velmi pozvolna. Pětici vozů pak uzavírají Hyundai ix35 a Volkswagen Tiguan. Podle odborníků není zájem o SUV pomíjivým trendem, ale spíše přirozeným vývojem trhu. Díky segmentaci jsou sportovně užitkové vozy k mání i v poměrně kompaktních rozměrech a odpovídají základním požadavkům pro bezproblémové cestování v městském provozu. Zájemce motivují především nadstanardní prostor uvnitř vozů a obecně i vyšší úroveň bezpečnosti. Přeci jen jde o těžší a vyšší automobily, které se při nárazu chovají jinak než běžné osobní automobily.

Publikováno: 26. 11. 2019

Kategorie: Auto-moto

Autor: Ivana Kolářová