Webové stránky

Jak jsem tvořil NejMag.cz

Když už se blížil konec školního roku, začaly mně napadat různé věci, jak využít prázdninové volno k něčemu užitečnému. Napadlo mě několik témat na webové stránky, avšak nic originálního. Ruku na srdce, kdo už dneska vymyslí něco originálního, že? Tak jsem si řekl: „Baví mě psát, udělám si blog“. No, ale za chvíli mi blog přišel moc osobní, je to něco, do čeho bych nemohl zapojit více lidí, což jsem právě chtěl… Takže magazín byla jasná volba!

Výběr domény

Přemýšlel jsem, ověřoval, zkoušel dál a dál, ale pořád nic kloudného. Chtěl jsem určitě do názvu zakomponovat slovo mag (magazin) a to se nakonec povedlo! Celkem s údivem jsem zjistil, že je v dnešní době ještě volná doména nejmag.cz a tak jsem neváhal a zaregistroval ji. Co myslíte, je to dobrá volba? Podle mě krátká, lehce zapamatovatelná, intuitivní…

Vlastní systém nebo nějaký open-source?

Chvíli jsem měl nutkání napsat si něco svého, ale pak jsem si uvědomil, kolik bych toho musel programovat. Navíc … proč dělat něco nového, když to již existuje a je to zdarma a ověřené? A protože mám doposud největší zkušenosti s wordpressem, tak jsem ho nainstaloval. Navíc má široké zázemí uživatelů a developerů, spoustu templatů zdarma, pluginů a widgetů a když si to trošku předělám k obrazu svému, je to výborný nástroj.

Výběr šablony vzhledu

Pak jsem začal procházet šablony pro wordpress zdarma, po několika hodinách hledání jsem stáhl celkem 4, ze kterých jsem 2 po nainstalování hned vyřadil. Jedna měla tehdy větší šanci, byl jsem už asi na 80% rozhodnutý, že bude ta pravá. Pomalu jsem ji upravoval, začal ji překládat, ale pak jsem vše zastavil. Uvědomil jsem si, že pro magazín se bude hodit více ta druhá, čili ta, kterou vidíte. To jsem ještě ale netušil, kolik nad její úpravou strávím času.

Začal jsem tím, že jsem ji přeložil z angličtiny do češtiny. To šlo celkem hladce, jediný problém nastal snad s počty komentářů, kde jsem to chtěl mít hezky česky (1 komentář, 2,3,4 komentáře, 5 a více komentářů). Angličtina má totiž jen jeden tvar pro množné číslo a wordpress měl ve funkci méně parametrů. Přeložil jsem si ještě několik pluginů a byl jsem hotov.

WordPress a SEO

//
//

Přišlo mi vhodné do URL adres zobrazovat klíčová slova, takže jsem tam chtěl mít rubriku/nazev_članku. WordPress s tím jaksi v základu moc nepočítal a všude chtěl cpát tlačítko category. Nebylo nic jednoduššího, než si na to stáhnout plugin. Pak jsem začal řešit nějaké ty meta tagy, na to jsem si stáhl All in one SEO a z šablony z header.php jsem smazal ty meta description a keywords, který tam jaksi stejně nic předtím nezobrazovali. Vytvořil jsem si klasický robots.txt, který jsem nahrál na server. Ještě jsem si stáhl plugin na automatickou generaci sitemap.xml a bylo to vše hotovo. Téměř!

Zjistil jsem, že mi šablona na úvodní stránce a stránce rubrik zobrazuje názvy článků obalené tagem <h1>. Já používám pouze jeden nadpis 1. úrovně na každé straně a obecně se to také doporučuje. V šabloně jsem tedy předělal všechny h1 na stránkách s výpisy článků (tedy na úvodní a na stránce s rubrikami, archivem) na nadpisy 2. úrovně. Zbývalo využít ještě <h1> tag. Udělal jsem to tak, že na hlavní stránce jsem zvolil za nadpis 1. úrovně frázi Nejmag.cz – nejlepší magazín na internetu a na stránkách rubrik jsem použil např. Cestování – Nejmag.cz.

Sociální sítě a linkovací služby

Téměř každý dnes využívá sociálních sítí. Jejich správné využívání může sloužit jako výborná propagace webových či firemních stránek. Vybral jsem si 2 hlavní, kde jsem založil profil mého magazínu – a to Facebook a Twitter. Obě jsou od včerejška funkční a budete na nich informováni o nejzajímavějších článcích a akcích NejMag.cz. Celkem často lidé využívají tlačítko „líbí se mi“ od Facebooku, takže jsem stáhl plugin a na každé stránce najdete like button a google +.

Ještě mě napadlo propojit web s linkovacími službami, jako je linkuj.cz, topclanky.cz nebo i digg.com. Pomocí nich můžete dát ostatní vědět, že se Vám článek opravdu líbil!

Tak jsem asi za 2 dny vytvořil funkční prostředí pro webový magazín. Teď jej čeká ta delší a těžší cesta – získat si nějakou popularitu a ochotné autory článků!