Nevěřte druhým, své nápady a vize si chraňte patentem

Dostali jste úžasný nápad, který by mohl pomáhat lidem po celém světě, a ještě vám navíc vydělat nějakou tu korunku? Počítejte s tím, že nejste jediní. Po celém světě se to hemží nadějnými startupy, takže si raději nejdříve zjistěte, jestli jste s nápadem nepřišli příliš pozdě. A pokud ne, dobře si ho chraňte.

Vynálezy a patenty

Na ochranu vynálezů slouží tzv. patent. Jedná se vlastně o dokument, v němž je uvedeno výhradní právo držitele využívat daný vynález po určité časové období. Patentové přihlášky jsou veřejně přístupné, všichni na světě tedy budou mít přístup k technickým informacím o vašem vynálezu, ale už je nebudou moct využít. Patent se uplatňuje na nové výrobky, technologie, zařízení, léky, chemicky vyrobené látky a další novinky na poli vědy a výzkumu. Bohužel nelze patentovat většinu nehmotných věcí (počítačové programy či vědecké teorie) ani odrůdy rostlin, plemena zvířat, klonování, využívání lidských embryí a několik jiných sporných oblastí.

Mezinárodní a evropský patent

Je samozřejmě rozdíl, zda si chcete daný vynález patentovat pouze v rámci ČR, Evropy, nebo dokonce celého světa. Od toho se odvíjí cena, která upřímně není zrovna nízká, jedná se o desítky tisíc. U výnosného byznysu však není o čem přemýšlet, vyplatí se to.

Ochranná známka a identifikace značky

Ochranná známka slouží k jednoznačné identifikaci dané firmy. Jedná se tedy o logo, slogan, frázi, symbol, design, barvu, zvuk či jejich kombinaci. Registrace ochranné známky přidá za název či logo značku (r) či (tm), kterou nejspíš dobře znáte. Ta dává konkurenci jasně najevo, kdo má výsadní postavení.

Ochranné známky v praxi

Pro příklady ochranných známek nemusíme chodit daleko. Jsou jimi například název Coca-Cola, charakteristický tvar lahve Coca-Cola, růžová barva používaná společností T-Mobile či bobule v logu Blackberry. Registrace ochranné známky se vyplatí zejména v případě, že se chystáte spustit novou reklamní kampaň, část společníků z firmy odchází a vy se bojíte, aby nezačali používat vaše know-how, či z daňových důvodů. Ochranná známka cena se rovněž liší podle toho, zda chcete jít pouze národní cestou či mezinárodně.

Žádosti a běhání po úřadech

Jak patentová přihláška, tak žádost o registraci ochranné známky mají své náležitosti. To, zda vám bude vyhověno, hodně záleží na tom, jak dobře se vám podaří vyplnit patřičné dokumenty. Protože podání patentu či ochranné známky není zrovna činností, kterou bychom dělali běžně, působí na trhu společnosti zabývající se pomocí s těmito záležitostmi. Jednou z ověřených je firma eTuls, která má kromě New Yorku, Hong Kongu a dalších světových měst pobočku i v Praze. Neváhejte se na ně obrátit s žádostí o pomoc, nebo si aspoň na jejich webu www.etuls.cz prohlédněte, co všechno registrace obnáší a kolik vás bude stát.

Publikováno: 26. 12. 2016

Kategorie: Podnikání

Autor: Ivana Kolářová